maandag 24 januari 2011

Ruimte(n)

Ik zoek in mijn werk vaak naar de leegte. Soms vertaalt dat zich in werken die heel letterlijk opgedeeld is in ruimten. Soms zijn in het werk zelf ‘muren’ opgenomen. Toch is het nooit helemaal duidelijk wat de bedoeling is van de muren.


Zonder Titel, 2008, Olie op doek, 125 x 170 cm


Zonder Titel, 2009, Olie op doek, 15 x 18 cm

Langzaam maar zeker merk ik dat de ruimten voor mij een andere betekenis innemen. Het gaat voorbij de architectonische ruimte. Het gaat om een onbegrensde ruimte. Een ruimte die zonder zijn grenzen allerlei mogelijkheden biedt. Mogelijkheden waarin dingen samenkomen. Waar elementen met elkaar communiceren. Schilderkunstig probeer ik deze communicatie te vatten in formele elementen. Hoe werken lijnen met elkaar samen? Hoe werken kleuren met elkaar samen tot juist wel of geen harmonisch geheel? Ook het formaat speelt hierbij een rol, want de grootte van het doek bepaalt hoe jij je er als toeschouwer toe verhoudt.

Op het ogenblik is deze wisselwerking van elementen een belangrijke drijfveer in mijn werk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten