Het werk van Hill wordt gekenmerkt door twee heel verschillende perioden. Hill begon zijn carriere als landschapschilder, waarin hij de noordelijke romantiek probeerde te verenigen met de frisse ‘plein-air’aanpak van Franse kunstenaars. Het werk was vooral heel braaf. Tijdens zijn verblijf in Parijs begon Hill steeds meer last te krijgen van schizofrenie. Gecombineerd met het overlijden van zijn lievelingszus werd Hill opgenomen. Zijn moeder en zus hebben hem tenslotte naar huis gehaald en daar heeft hij de resterende 28 jaar gewoond.
Seine-Landschaft bei Bois-Le-Roi, 1877
Bron: Wikipedia
In de periode dat Hill weer thuis woonde in Lund kwam hij nauwelijks buiten. Hij kwam zelfs zijn kamer nauwelijks uit. Het werk dat Hill in de laatste 28 jaar van zijn leven maakte, is onvergelijkbaar met zijn eerdere werk. Hoe braaf zijn eerste werk was, hoe expressief en symbolisch zijn latere werk is. Daarnaast had hij de schilderkwast verbannen. Hij tekende alleen nog maar. Nu vertoont de natuur zijn kolossale vernietigende kracht. Mogelijk een weerspiegeling van Hills eigen gevoelsleven. In zijn tekeningen komen enorme figuren, symbolische motieven en een sterk aangezette expressieve beeldtaal.
Helaas zullen we een deel van zijn werk nooit meer kunnen aanschouwen. Veel van zijn werk is vernietigd. In Parijs door zijn vrienden die bang waren dat zijn werk verkeerd begrepen werd en in Lund door zijn zuster die erotisch getinte werken vernietigde.
Bibliografie:
1. Tijs Goldschmidt, Geen tekeningen maar een noodkreet, 4-07-2003, pag 21, NRC Handelsblad,
2. Carl Fredrik Hill in het Centraal Museum, Eerste tekeningententoonstelling van Hill in Nederland, persbericht, 8 mei 2003, Centraal Museum, Utrecht, tentoonstelling 17/5 – 17/8/2003
3. Robbert Roos, Carl Frederik Hill, Kunstbeeld, no 7/8, 2003
4. Thea Figee, Grillen van tomeloos creatieve geest, Carl Fredrik Hill: werken als een grote fantasie, Utrechts Nieuwblad, 03-07-2003
Geen opmerkingen:
Een reactie posten