zondag 6 maart 2011

Gelaagdheid

De afgelopen jaren is mijn werk erg verandert qua gelaagdheid. Tijdens mijn afstuderen hadden mijn werken vaak een zeer transparante ondergrond. De ondergrond bestond uit een of meerdere lagen vloeibare acryl die ook nog eens sterk verdund was. Daarna was gelaagdheid nog wel in mijn werk aanwezig, maar minder dominant. Het was vooral een zoeken naar kleur die gepaard ging met vele kleurlagen over elkaar heen. De onderliggende lagen waren hierbij veelal niet duidelijk waarneembaar.

Nadat ik van acryl naar olieverf overgestapt ben (2008), is de dieptewerking in de kleur belangrijker geworden. Bij verdunde olieverf lagen miste ik de intensiteit van de kleur, waardoor ik vanzelf meerdere lagen over elkaar ging plaatsen om een sterkere kleurintensiteit te krijgen. Deze kleurintensiteit werd ook nogal eens versterkt door het gebruik van verschillende kleuren. Door de lagen transparant te houden, gaan de kleuren een mooie versmelting met elkaar aan. Hierdoor hebben de kleuren een ander spanningsveld gekregen dan in de jaren daarvoor.

Nu ben ik aan het onderzoeken hoe ik kleur en transparantie kan gebruiken. Dit heeft mede ook te maken met mijn schilderproject dit jaar. Doordat ik mezelf de opdracht heb gegeven om elke week een schilderij te maken, ben ik (tijdelijk) weer terug overgestapt naar acryl. De werkwijze met acryl is toch duidelijk verschillend in de manier waarop ik mijn schilderijen opbouw. Ook wil ik weer graag transparante lagen hebben zoals in het begin, maar toch wil ik de schilderijen ook een mooiere diepte in kleur geven dan die toen in mijn schilderijen aanwezig was. Hierin ben ik in mijn werken nu heel erg aan het zoeken. Hoe kan ik met acryl toch die intensieve kleurdoorwerking van olieverf hebben of hoe kan ik de transparante lagen meer kleurdynamiek geven? Of heb ik hiervoor toch olieverf nodig? Aan het eind van het jaar heb ik hopelijk mijn raadsels wat helderder in kaart gebracht. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten