zondag 27 maart 2011

Finland (2)

Vandaag een lange wandeling gemaakt. Sneeuwscooterpad gevolgd door de bossen. Op het ogenblik de enige manier om door de bossen te komen, want buiten de geplette sneeuw is het geen lopen. Je zakt tot ongeveer je middel weg en dan wil je geen 8 km lopen. Ik heb een oude vertrouwde wandeling gemaakt, maar kwam ook weer allerlei nieuwe dingen tegen. Meer eigenlijk open plekken waar ooit (vorig jaar nog) bos was.




Je hebt in het bos dan het gevoel dat je verdwaald ben als je naar een witte vlakte wandelt, terwijl je in je beleving naar een pad tussen de bossen doorwandeld. Bij het pad aangekomen zie je dat je wel goed zit, maar dat de omgeving zich aangepast heeft. Het pad verder volgend om je op een gegeven moment op een volgend punt. Door wandelen door de dikke laag sneeuw omdat je aan de overkant wil komen of een stuk omwandelen via het sneeuwscooterpad. Maar voor dat laatste gekozen. Raar gevoel hoor, omdat je anders altijd gewoon door kon lopen. Maar als ze er niet hoeven te zijn met hun tractoren dan zijn deze ‘onofficiele’ wegen niet schoon.



Het onbegaanbare pad van beide kanten.


Dus na vele meters (misschien wel 550 meter extra) kwam ik uiteindelijk toch weer op het pad terug. Hier kon ik mijn weg makkelijk vervolgen. De rest was weer min of meer geschoond.
Het weer is hier overdag net onder 0 en ’s nachts -10 - -15. Iets anders dan die +6 overdag van een aantal dagen geleden. Betekent wel weer een hoop sneeuw. Er is deze week nog 10 cm voorspeld. De sneeuwlaarzen zijn dus nog steeds een welkom schoeisel.




Na zo’n 8 km kwam ik weer in de buurt van Saksala. Maar eerst weer een grote verbazing dat er weer een paar stukken bos weg waren. Dit keer meer dan het andere stuk bos. Een hutje dat met zijn veldje heerlijk ingebed tussen de bomen stond, staat nu nog solistischer in het land dan het geval geweest is.



Ik realiseerde me ook dat de foto’s van de bomen nu dus geschiedenis zijn. Dat beeld komt nooit meer terug.


In 2008



Nu


Vrijdag ben ik naar Kuopio geweest. Onderstaande auto staat veilig bij het politiebureau.





In Kuopio het Kunst Museum bezocht. Ze hebben hier een hele mooie expositie van water. Ontzettend mooie dingen gezien. Boven hadden ze de vaste collectie. Dit keer met landschapschilderijen. Dit was ook de moeite waard. Vele mooie kunstwerken gezien. Ook hadden ze natuurlijk van die idyllische klassieke landschappen, maar ook wat ik maar Finse landschappen noem. Dat wat mij erg aanspreekt. Veel kleur, geabstraheerd en mooie sfeer. Daarna weer een lange rit (2 uur) terug. De natuur onderweg is soms al zo’n autorit waard. Hiervan heb ik geen foto's. Ik heb ervoor gekozen heerlijk uit het raam te kijken.
De dag ervoor hebben ze bij Kuopio nog een grote kettingbotsing gehad. 70 auto's en naar verwachting 1 miljoen euro schade. In Finland kan dat dus ook in de winter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten