maandag 2 januari 2017

Een maand inspiratie


Elk jaar starten we met nieuwe voornemens. Gezonder eten, mediteren of in mijn geval weer meer te gaan schilderen. Doen wat ik graag wil. Afgelopen jaar is dit om verschillende reden niet echt gelukt. Dit jaar ga ik hier met veel plezier wat veranderingen in aanbrengen. Het veranderen van gewoonten is een stap die de nodige energie vraagt. Zeker in het begin. Ik heb dit jaar mijn stimulans gevonden via een 30 dagen schilder challenge, georganiseerd door Leslie Saeta.

Challenges
Ik ben een groot fan van challenges. Je kunt zelf kiezen of je ‘braaf’ de challenge volgt of dat je deze aanpast zodat het beter voelt. Wat ik het fijne van challenges vindt, is dat ze je uitdagen. Je wilt iets nieuws leren en iemand geeft je input. Soms gebruik ik een challenge om eens lekker uit mijn comfortzone te komen of gewoon weer even lekker bezig zijn. Veel van de challenges hebben me hierom al het een en ander opgeleverd.

Mijn doel is om weer lekker te gaan schilderen. Wat is dan niet prettiger om even flink in de inspiratie te duiken. Dit jaar doe ik dat door in januari elke dag een schets te maken voor een schilderij. In de maanden daarna ga ik 15 schetsen verder uitwerken en gebruiken als opzet voor een schilderij.

Wat levert het op?
• Ik ben elke dag heerlijk bezig. Na een jaar weinig kunnen werken, is het een goede manier om er weer helemaal in te komen.
• Ik hoef dit jaar minder na te denken over wat ik wil schilderen. De vraag verplaatst zich nu hoe ik het wil schilderen. Schilderen blijft toch vooral een proces van onderzoek. Met elk schilderij wil ik graag een nieuwe stap zetten.
• Gedurende het hele jaar kunnen alle dingen die ik mee maak inspiratie zijn voor de uiteindelijke vertaling. Zo kunnen andere schilderijen me beïnvloeden richting een kleurkeuze of wordt de compositie net anders. Boeken die ik lees kunnen zo ook een weg in een schilderij krijgen.
• Mocht mijn inspiratie op enig moment te kort schieten, dan heb ik deze schetsen als uitvalsbasis. Als het ene schilderij wat tijd nodig heeft, is er ruimte om alvast aan een ander schilderij te beginnen. De planning voor mijn schilderijen dit jaar ligt niet vast, maar er is wel een duidelijke focus om mee aan de gang te gaan.
• Als er een tentoonstelling in het verschiet ligt, is het makkelijker om nog even wat extra schilderijen te maken. Het voorwerk is inmiddels al gedaan.
Het is ook juist deze focus die nodig is om dingen gedaan te krijgen en zeker weer veranderingen in gewoonten te realiseren.


Schets dag 01


Om nieuwe gewoonten aan te leren moet je voor zeker 21 dagen deze gewoonten aanhouden. Het bedenken van goede voornemens is een stuk makkelijker dan het volhouden van deze gewoonten. Ik ben vast van plan om in januari lekker te blijven schetsen. Op mijn blog kun je af en toe een berichtje vinden van mijn vorderingen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie goede voornemens. Als je wilt, deel hem hieronder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten