zondag 2 januari 2011

Werken vanuit Schwarzes Revier



2011 Is reeds 2 dagen oud. Tijd voor de start van mijn nieuwe project. Wat is dat?

Afgelopen november heb ik in de museumshop van Ruhrlandmuseum Essen (Duitsland) een weekkalender gekocht van Heinrich Hauser (1901 - 1955), journalist en filmmaker. De kalender bevat foto’s van zijn 6000 km lange tocht door het Ruhrgebied in 1928. Zijn project had de naam “Schwarzes Revier”.

Terugrijdend vanuit het Ruhrgebied heb ik besloten om aan de hand van de weekfoto een werk te maken dat geïnspireerd is op de foto van die week. De vertaling van de foto kan heel vrij zijn. Mijn fascinatie voor de industrie zit vooral in zijn overtuigende grootsheid. Maar als je goed kijkt, kom je heel veel details tegen. Machines zijn groot, overheersend, maar de bouten geven soms mooie detailleringen in het geheel. Zo is het ook voor de bakstenen gebouwen. Groots, maar de raampartijen bieden mooie breekpunten. Buiten, blijven de buizenstelsels mij inspireren. Hoe groot wij ons als mensen vaak voelen of gedragen, hoe klein ik me op zo’n terrein ervaar.

De foto’s van Hauser laten een grote verscheidenheid aan beelden zien. De ene week sluit het naadloos aan op mijn beeldtaal, terwijl de volgende week echt tot een worsteling kan leiden. Het is dit spel wat ik op het ogenblik in mijn werk wil onderzoeken. Belangrijkste vraag hierin is: Wat zijn de vormen die mij intrigeren? Welke filter ik weg en welke hou ik?

Een titel heeft dit project nog niet, maar eind van de maand probeer ik deze zo goed mogelijk te formuleren. Dan heb ik een klein beetje zicht op het project en hoe ik de foto’s vertaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten